الموقعمنوعات

«مش هسييكم».. ريهام سعيد تتوعد لمروجي الإشاعات.. إيه الحكاية؟

كتب: إسلام أبوخطوة

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي، أنباء حول اعتزال الإعلامية ريهام سعيد، الفن والتمثيل، الأمر الذي أثار غضبها، وخرجت ريهام نافية ما يتم تداوله من شائعات، متوعدة باتخاذ الإجراءات القانونية ضد من نشر وروج شائعة اعتزالها.

وخرجت ريهام سعيد، لجمهورها في بث مباشر عبر «فيسبوك»، مهاجمة بعض المواقع الإخبارية التي نشرت خبر اعتزالها.

وقالت ريهام سعد في بثها المباشر «عايزة أوجه رسالة للست اللي مش عايزة تسيبني في حالي، الحملة الممنهجة اللي بتتعمل دلوقتي إن ريهام سعيد اعتزلت الإعلام والتمثيل والأخبار كلها نازلة مع بعض بنفس الصيغة، ناس قعدوا امبارح وقرروا يقضوا على الست دي لمجرد إنها موفقة في قناة هي»، وتابعت، «فجأة لقيت ولاد الحلال بمنتهى الشر كتبوا إني بعلن اعتزالي، أي موقع هيكتب دلوقتي هذا الخبر، أقسم بالله هاخد الإجراءات القانونية ومش هتنازل عن حقي».

وهددت ريهام سعيد، خلال البث المباشر، قائلة، “انت عارف حجم الأضرار اللي هتسببها للقناة أو عدم التعويض اللي انت هتدفعه؟، خلي اللي زقك عليا ينفعك”.

واستكملت، “عاوزين مني إيه مش فاهمة، في أسامي معينة مش هترتاح أبدا غير لما أنا انتهي، أقسم بالله هاخد الإجراءات القانونية الصارمة تجاههم، لو فضلتوا مليون سنة قدام تخططوا أنا هفضل شغالة ومش هقف غير لو ربنا رايد ده، سيبوني في حالي، انتوا بتحاربوا واحدة ست في رزقها ليه، هو أنا يسرا؟، إنتوا عالم نكرة، بكرة الصبح هيكون في شكوى في المجلس الأعلى للإعلام، مترجعوش تقولوا اتنازلي عشان والله ما هتنازل”.

وكانت نشرت بعض المواقع الإخبارية، أخبارا تفيد اعتزال الإعلامية ريهام سعيد، تضمنت ما قيل أنها معلومات عن أنها ستختفي لفترة طويلة وتبتعد عن الإعلام والأضواء بشكل عام، حتى تسترد عافيتها مرة أخرى، وهو ما نفته الإعلامية.

الأنباء المزعومة جاءت بعد منشور نشرته ريهام سعيد عبر إنستجرام، كتبت فيه: سأختفي قليلًا حتى تعود لي روحي ونفسي التي فقدتها بعد أن تعرضت للتشويه، التشويه مكنش تشويه شكل بس ده كان تشويه سمعة وإفشاء أسرار وأشياء قاسية جدا.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى