سياسة وبرلمان

صبري الجندي يوضح «ليه عاوزين مصر تقع»

كتبت أميرة السمان

أوضح صبري الجندي مستشار وزير التنمية المحلية السابق لماذا يريدون سقوط مصر.

وقال الجندي، في منشور له عبر صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، طبعاً أنا عارف ليه عاوزين مصر مش بس تقع.

وتابع مستشار وزير التنمية المحلية السابق، لكن مفيش مانع تتمسح من على الخريطه وتختفى من الكون كله، المهم يكون اللى قضى على حلم البقاء فى حكم مصر ٥٠٠ سنه مش موجود يعنى لا قدر الله يروح فى الوبا ودة بإذن الله مش حا يحصل ابدٱ ابدٱ.

وفي هذا السياق قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم السبت: “عمري ماعاتبت حد وقلت وعدتوني إن إحنا هنبقى وهنبقى، ولكن الظروف الصعبة اللي إحنا اللي فيها دي مجتش من مغامرة”.

وأضاف خلال فعاليات الندوة التثقيفية الـ39 للقوات المسلحة بمناسبة الاحتفال بيوم الشهيد”، اليوم السبت، “كلامي متغيرش من البداية وأهم حاجة العمل والصبر”.

وتابع: “مقلتش أبدًا أنا لها أنا لها، وأنا أخلصكم، هاتوا كل كلامي من الأول أثناء الترشح هتلاقوا كلامي مبيتغيرش، لأن التوصيف مبيتغيرش، الظروف حلها الوحيد إحنا، وقلت قبل كده العمل والصبر هما الحل”.

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن الحديث الذي تم عرضه عن استشهاد الفريق عبدالمنعم رياض كانت به يوميات تم عرضها من قبل، مستدلًا على أن الشهيد الفريق عندما أوكلت له المهمة، ذهب إلى مكتبه، لكنه “طلب ترابيزة وأشياء بسيطة جدًا، وتوقفت أمام هذا الإجراء”.

وأضاف: “إنني رأيت أن الاستقامة والزهد في الدنيا هما طريق الخير الكبير للناس”، متابعا: “أنا بقول الكلام ده لنفسي ولكل الموجودين واللي بيسمعوني، وكل هذا كان مقدمات في تقديري لنيل الشهادة، ونظل كل عام نحتفل ونتحدث عنه ونُقدِّر مساره”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى