منوعات

حمو بيكا عن رسالته التحذيرية لأقاربه: «مش محتاجين وطلبوا مني فلوس بعد سبوع ابنتي»

كتبت أميرة السمان

كشف مؤدي المهرجانات حمو بيكا، تفاصيل رسالته التحذيرية المثيرة للجدل التي وجهها إلى أقاربه الذين يطلبون المساعدات المالية من والدته، قائلا: “أول ما أريد قوله لهم سيبوا الملك للمالك، هناك الكثير من الأمور الغريبة، فقد تربيت في منطقة شعبية، وكنت أقيم مع أسرتي في غرفة وصالة ومطبخ وحمام”.

وأضاف بيكا، “كنت أقيم في منطقة الدخيلة، وكنت راضٍ بما قسمه الله لي، ووالدي شقى علينا لجد ما كبرنا، وكنت أدعو الله في كل وقت، وعمري ما بصيت لحاجة مش بتاعتي، ولا قلت لحد اديني”.

وتابع مؤدي المهرجانات: “اشتغلت كثيرا وشقيت منذ أن كنت في الرابعة العشرة من عمري، وهذا الأمر تاج على رأسي، معملتش حاجة غلط أبدا، ولكن بعد سبوع ابنتي تاج لقيت الناس كلها تتصل بيّ وتقولي إحنا محتاجين وهم مش محتاجين، ولما كنت أقولهم مش معايا يقولوا لي مراتك لابسة ذهب .. أنتو مالكم؟!”.

وتابع مؤدي المهرجانات: “لم أصل إلى ما أنا عليه الآن بسهولة، وحتى الآن لا ننام أو نرتاح كثيرا، إحنا مبناموش علينا ديون والتزامات وحياة، أنا شغال بصوتي، ولو أصبت بدور برد هقعد في البيت، ولو طلب مني أقاربي مساعدة سأساعدهم طبعا، ونفسي ربنا يديني وأعمل خير كتير، أنا بعمل بس مش ينفع أقول، لكن مينفعش أدي واحد عنده صحة وعافية يشتغل وأسيب ناس تعبانة”، جاء ذلك في مداخلة هاتفية مع الإعلامية بسمة وهبة، مقدمة برنامج “90 دقيقة”، المذاع عبر قناة “المحور”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى