محافظات

التفاصيل الكاملة لمحاولة الانتحار الفاشلة لطالبة الطب بطنطا .. تناولت 25 قرص مضاد للاكتئاب بعد تعرضها للظلم من أستاذ جامعي

الغربية عاصم هشام

أقدمت طالبة في الفرقة السادسة بكلية طب طنطا، ومقيمة بقرية القضابة التابعة لمركز بسيون، بمحافظة الغربية علي الإنتحار والتخلص من حياتها، ولكنها لم تنجح بعد أن قامت بكتابة منشور علي صفحتها الخاصة علي ” الفيس بوك ” لتخبر به أصدقاءها وذويها، عن سبب محاولتها الانتحار بعد تعرضها للظلم علي يد وكيل كلية الطب منذ سنوات.

وجري نقلها إلى مركز السموم بمستشفى طنطا الجامعي، وتبين أنها قامت بتناول 25 قرص مضاد للإكتئاب “خاص بالأعصاب”، وقاموا علي الفور بعمل الفوحصات الطبية، والإسعفات الأولية، وتمكن الفريق الطبي من إنقاذها، ومازالت تحت الملاحظة بالرعاية الصحية، والحالة مستقرة.

تلقي اللواء هاني عويس، مدير أمن الغربية، إخطاراً من نقطة شرطة مستشفى طنطا الجامعي، يفيد بوصول طالبة تدعي “ساره.ش” في الفرقة السادسة، بكلية طب طنطا، مصابة بحالة إعياء شديد، وجري نقلها، إلي مركز السموم، وتبين تناولها 25 قرص مضاد للإكتئاب، وتم تحرير محضر بالواقعة، وقام ذويها بإتهام وكيل كلية طب طنطا، بأنه المتسبب في الواقعة، بعد أن تعرضت للظلم منه لمدة سنوات.

وانهالت التعليقات، من أصدقائها، ومتابعتها، طالبوها بعدم فعل ذلك والرجوع عن هذا القرار، فيما علق بعض من متابيعها بسرعة معرفة مكان تواجدها، لمنعها من القيام بذلك الأمر، أو إنقاذها ونقلها إلى أقرب مستشفى.

وجاء نص المنشور الخاص بها كالآتي
النهاية..

أنا منمتش امبارح طول الليل من كتر القلق، باخد نفسي طول الوقت بصعوبة، مش قادرة أشيل من دماغي فكرة إنهم هيسقطوني آخر السنة أو ع الأقل هيوقعوا تقديري. للأسف ربنا جعل أمري بإيد من لا يرحم، بإيد ناس بتجامل بعضها في الخطأ على حساب نفسيتي ومستقبلي وحياتي.

عميد ووكيل طب طنطا أنا بكرهكم، كلنا هنا بنكرهكم، طب طنطا أصبحت مكان سيئ جدًا بعد ما دخلتوها، مفيش حاجة فارقة معاكم غير الكرسي وبس..

أنا مش قادرة أتحمل الإحساس اللي حاساه دلوقتي، إني مش عارفة أخد نفسي وقلبي بيدق جامد كأنه هيقف، إحساس كأنك بتموت بالظبط، ومكنتش هقدر أكمل بالإحساس دا 9 شهور كمان لحد ما نتيجتي تطلع وأشوف إلى أي مدى هما وصلوا بأذيتي، كل دا كتير عليا إني أتحمله وأواجه كل الناس منعدمة الضمير والمهنية دول لوحدي وكأننا في حرب معاهم، وطبعًا اللي داخل الحرب دي خسران بسبب النفوذ والوسايط..

أنا آسفة إني خذلتكم ومقدرتش أقاوم أكتر من كدا بس حقيقي الموضوع صعب عليا جدًا، وأنا أكيد في مكان أحسن بكتير من دا، هو أكيد أرحم بيا من أي حد في الدنيا.

وأنا مش مسامحة أي إنسان وصلني إني أنهي حياتي بالشكل دا وأذي كل الناس اللي بحبهم.. أنا مكنتش طالبة أكتر من حقي والله.
خلوا بالكم من قطتي

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى