منوعات

مفيدة شيحة: “ماشوفتش راجل مش رمرام”

كتبت أميرة السمان

قالت الإعلامية مفيدة شيحة إن الأمثال الشعبية دايماً في منها اللي بيأكد الفكرة و في اللي بيأكد عكسها، فنبقى محتارين ايه الصح وايه الغلط؟، وُحطي جوزك على السطوح ولو.. لو مش أكيد.. ليكي نصيب مش هيروح! مش هيروح ليه بئه.. معجبوش الجو.. ملقيش حد يخطفه”، متابعة أن من السطوح ففضل الحمد هلل مكانه.. و ّل من خطورة تعرضه للشمس فترات انتظار طويلة مثالً خصوصاً في الجو دا”.

وتابعت “شيحة”، أن ” انا رأيي انه طبعا يطير بدون ً قصقصي ريش جوزك، وعلى رأي مثل تاني يا مآمنة للرجال.. مااعتقدش ان مسألة، ممكن تجيب نتيجة مختلفة هو دايماً الثقة في الرجالة دي بيجرب وبيحب يجرب .. فإذا كنتي متمسكة بيه حافظي عليه وقصقصي ريشه”.

وأكملت مقدمة برنامج الستات، أن :الراجل يعشق الحرية ويقرر أن ياخد دور برد، ومافيش حاجة اسمها اقصقص ريش والبقيه قاعد، لا الراجل بيحب مساحة كم الحرية، وامثل اني اديه الحرية واتابع التصرفات هو ده الزكاء موازين التفكير أدى الرجالة اتقلب وخاصة في ظل ظروف السوشيال ميديا”، مضيفة أن :”كل الرجالة جواهم جزء بيحب يطير ودي حاجة مهمة، وبالتالي لازم اكون عارفة واشوف انا عايزه الحياة دي ولا مش عايزاها “.

وأكدت، أن لا يوجد رجل يكتفى بتجربة واحدة طيلة حياته، مضيفة أن معقول في راجل بيكتفي بتجربة واحدة طول حياته؟ أشك”، مضيفة أن”بصراحة.. هو ممكن يكون محترف في إخفاء تجاربه بحيث اننا عمرنا منكتشفها.. إنما تكون في عنده فرص متاحة وهو يختار، وعايش في جزيرة مفيهاش ستات تانية مثالً أو رائد فضاء!!”، أن :”طيب ممكن الشجاعة و الثقة دي تحصل في تجربة الست،

وأكدت مع الراجل أول مرة.. ودي بعتبرها قلة خبرة.. ألنها هتتصدم و بعدين تتأكد ان الثقة دي مش في محلها.. وتاخد حق تقرير المصير.. اذا عاوزاه قصقصي ريشه.. ريشه دا بئه فلوسه.. وسامته.. راحة باله”.

وخصصت الإعلامية مفيدة شيحة، في برنامجها الستات، المذاع عبر قناة النهار وان، مساء اليوم الأربعاء، فقرة عن العلاقة الزوجية، حملت عنوان “نظرية قصقصي ريشة هل تحقق سعادة زوجية؟”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى