الموقعفن وثقافة

كلنا عٌمد وملناش في السحر.. أهالي السيدة زينب يلقنون محمد رمضان درسا قاسيا

تقرير – أسماء مدحت

ما بين مؤيد ومعارض، شهدت الساعات الماضية جدلا واسعا بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي حول المشاهد التي يجسدها الفنان محمد رمضان في مسلسله «جعفر العمدة»، حيث يؤدي “رمضان” دور عمدة حي السيدة زينب ويظهر بملابس شعبية “جلابيه” لدرجة كبيرة بعيدًا عن طريقة الأزياء «المودرن» التي اعتاد عليها الأهالي في الحي.

وظهر رمضان في مشهد من المسلسل وهو يجلس بالشارع ويلتف حوله أهالي المنطقة، ويطلبون تحكيمه في أمر معين ويلقبونه بـ«عمدة الحي» والجميع ينصاع له ويحترمه ما أثار استغراب وتعجب بعض الأهالي من الصورة التي رسمها المخرج عن الحي.

وتباينت آراء الجمهور حول المسلسل ما بين مؤيدين ومعارضين، حيث رفض الجمهور وجود عمدة لمنطقة السيدة زينب مؤكدين أن هذا غير حقيقي، وعلق آخرون على طريقة ارتداء أهالي السيدة الملابس الشعبية، خاصةً أن حي السيدة زينب قريب من منطقة وسط البلد.

وكتب أحد رواد مواقع التواصل الاجتماعي عبر صفحته الشخصية على “فيسبوك”: ” بما إني مولود وعايش في السيدة طول عمري أحب أقول شوية حاجات لجعفر العمدة:
– اولًا : السيدة بيوتها مش كده واحنا مبنلبسش كده لأننا عايشين في وسط البلد
– ثانيًا : إحنا مبنتجوزش اتنين وتلاته وبنتجوز زي باقي البشر عادي
– ثالثًا : إحنا معندناش سحرة ولا دجالين
– رابعًا : احنا عمرنا ما بنقول السيدة زينب في كل جملة وبنقول السيدة بس
– اخيرًا : السيدة ملهاش عمدة أصًلا”.

بينما كتب آخر: “تحريف وتشويه وافتراء على تراثنا وعاداتنا وتقاليدنا في كل عمل جديد لك يا محمد يا رمضان بتزيد فشل وبتمحي أي نجاح سابق للأسف”.

وعلقت أخرى: “السيدة زينب يوجد بها أعرق وأغني العائلات وأهلها آخر أصالة وآخر جدعنه وبيلبسوا أحدث موضة وأعلى وأرقى تعليم وبيشغلوا أعلى المناصب”.

ومن الناحية الأخرى، كتب أحد رواد مواقع التواصل الاجتماعى: “محمد رمضان تمثيله وموهبته ما يتوصفوش راجل بيمثل بعنيه ما حسيتش للحظة إن ده مش معلم فعلا في السيدة زينب أو إن ده الشاب اللى بيعملنا أغنية كل شهر ويقعد يرقص في الكليب بتاعها، عرف يجيب وقار وهيبة المعلمين فعلا وده تغيير جلد ومحدش بيعرف يعمله بالسهولة دي زي رمضان الحقيقة”.

وعلق آخر: “أنا شايف أن المسلسل حلو أما بالنسبة للجواز موجود يا ابن عمي، ولو هنتكلم إن السيدة ملهاش عمده بس كل بلد وليها كبير الناس بتحترموا”.

وكتب آخر: “على فكرة السيدة زينب فيها ناس متجوزين اثنين وثلاثة عادی زي أي مكان وفکرة کبیر المنطقة كانت موجودة مش محمد رمضان هو الى ابتدعها ده بالعکس من ساعة ما انتهت والشارع مفهوش رجولة اصلا”.

وتابع: “في حاجات كتير في المسلسل حقيقية عندنا في قلعة الكبش كان في آكتر من كده زمان ومكنش أي حد بيعرف يطلع ويدخل وكان العمدة اللي ليه كلمة، وتعدد الزوجات موجود وكلهم في بيت واحد اسمه بيت العيلة”.

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى