أخبارالموقع

السيسي: نخطط لبناء 500 ألف وحدة سكنية في عواصم المحافظات لمواجهة البناء غير المخطط

كتبت -ندى محمد أيوب

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة تسعى لبناء 500 ألف وحدة سكنية في عواصم المحافظات لمواجة البناء غير المخطط.

وتابع:” خلوا بالكم الـ 500 ألف وحدة سكنية بكام؟!.. الوحدة بـ 500 ألف جنيه يعنى كام.. يعنى 250 مليار جنيه.. ولما نعمل مليون وحدة يعنى 500 مليار جنيه.. والموضوع مش اقتصادى خالص.

وأضاف السيسى، خلال كلمته في افتتاح مشروعات إسكان بديل للمناطق غير الآمنة: “بنعمل إسكان من 3 لـ 4 أدوار.. وبنعمل حظائر لكل شقة لمن يرغب في تربية الحيوانات.. فيه مكان جاهز مع الشقة.. علشان تعرفوا جادين في إننا نوفر للناس”.

وأردف الرئيس قائلا:” مشروعات الإسكان اللى بنعملها متكاملة.. مش على الطوب الأحمر.. مفيش حد بيعمل كده إلا الحكومة ومفيش مطور عقارى بيعمل كده إلا في حالات معنية.. الحكومة بتعمل حاجة كاملة وزى الكتاب ما بيقول.. ارجو انكم تساعدونا وخلال سنة أو اتنين أو 3 سنوات نكون خلصنا اللى بنتكلم فيه دلوقتى.

وأوضح السيسي، أنه تم إزالة 2500 شقة، من أجل تجهيز محور منطقة الأمل، وتم توفير سكن بديل للسكان في مشروعى “أهالينا 1 وأهالينا 2″، وتم استكماله بشكل كامل حتى جاردينا والتجمع الأول وطريق السويس.

وتابع السيسي: “احنا بنعمل الصح للناس.. وبنسكن الناس في مكان مناسب ونسعى لتوفير مكان يوفر لهم فرص عمل.. ودى مش حلول اننا نقعد كده في كل مكان ودى تكاليف كبيرة علينا وعليكم.. ده فلوس المصريين.. بنقعد نصلح بها أوضاع قديمة خلال التطوير”.

نرشح لك 

السيسي: ليه راضيين بقالب طوب تحطوه وخلاص؟.. احنا نقدر نغير ظروفنا

السيسي: نوفر 108 ألف وحدة سكنية ضمن مشروع الإسكان لمنع البناء غير المخطط

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى