اقتصادبنوك وشركات

«فاكريني نجيب ساويرس»؟.. عملاء يشكون معاناتهم مع «CIB».. وآخرون: بنك استغلالي

«فاكريني نجيب ساويرس!!».. جملة إنكارية لأحد عملاء بنك CIB تنديًا بإجباره على دفع رسوم مقابل ترك الحساب بدون رصيد فترة معينة، أو تنشيطه، وتعليقًا على ذلك تتصاعد شكاوي العملاء واتهامات بالنصب والسرقة العلنية وسحب الأموال بدون وجه حق، وتحذيرات من التعامل مع فروع البنك على مستوى الجمهورية.

سوء الخدمة وسحب رصيد العملاء باستمرار، مازال يلاحق بنك CIB، حيث قال أحد عملاء البنك:« أسوأ تجربة بنكية ممكن تمر بيها في حياتك كلها والله!! عالم نصابة وحرامية»، متابعًا :« عليا النعمة لأفضحكم.. تعطلوا حسابي علشان مش موجود فيه فلوس!؟ وعاوزين فلوس عشان أقفله؟ لييه فاكريني نجيب ساويرس؟

وسرد نفس العميل تجربته محذرًا من التعامل مع البنك قائلاً:« أوعى حد يتعامل مع هذا البنك الحرامي حسابك كل شهر هينقص فلوس لله و للوطن كده، البنك الوحيد اللي اي تعاملاته فيها بفلوس و بمصاريف ولا اكنك نجيب ساويرس قدامهم حسابك يقعد فترة مفهوش فلوس ف مش عارفين يسحبوا منك يعملوا ايه يعطلوا بطاقتك و حسابك و يقولك يا تيجي تنشط حسابك يا تيجي تقفله و تدفع مبلغ محترم بقي حق الوقت اللي الحساب فضل مفتوح فيه من غير رصيد.

ولاقت شكوى العميل تأييدًا بالآلاف من العملاء الآخرون، والتي نرصد بعضًا منها كالتالي:

نرشح لك : خبير اقتصادي لـ موقع «الموقع»: العقود الآجلة تأمن المستثمر من مخاطر انخفاض سعر الصرف

قال عملاء: «دول بالذات مافيا، وعن نجربة مفيش أسوأ من كدا»، « دا من أكتر من 20 سنة وهو معروف انه بنك نصاب»، «دا من زمان، إيه الجديد»، «اقسم بالله كلامك كله صح»، «عن تجربة أسوأ وأزبل بنك شوفته في حياتي حسبي الله ونعم الوكيل».

وتابع آخرون: «البنك ده أسوأ بنك وكلهم عديم الضمير وان شاء الله سوف اقدم فيهم بلاغ الي النيابة العامة»، «لسة طالع من عندهم دلوقتى وعمال اسيب لليوم اللى خلانى اتعامل معاهم»، «الحمد لله كنت ناوي اتعامل معاه وربنا ستر»، «ده بنك زي اللص أو النصاب الشيك اللي بيقلعك هدومك و هو في منتهي البشاشة و الابتسامة».

وأيد البعض الآخر:« عندك حق بنك سئ جدا واستغلال وبياخد ا فلوس مالهمش حق فيها»، «لسة قافل حسابي فيه امبارح..تجربة أسوأ مايكون»، «CIB Egypt افشل بنك في التعامل مع العملاء»، «أنا بعاني فعلا من البنك ده، عالم حرامية ونصابة وبياخدوا الفلوس عيني عينك من غير وجه حق»، «والله العظيم الناس اللى عامله تعاقد معاهم بيقولو عليهم بنك يهود»

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى
Ad
Ad